CRM en Excel… Kan het ook samen?

CRM en Excel…  Kan het ook samen?

Voorstanders en voorvechters van CRM – mezelf inbegrepen – hebben het niet echt begrepen op Excelbestanden. We spreken zelfs over de Excel-hel. Lees hieromtrent mijn artikel: “CRM – Succes in kleine stapjes.” Vanuit het standpunt van een ondernemer die uniformiteit en veiligheid van zijn gegevens nastreeft is Excel geen goed idee. En toch… De makers van Excel waren in hun tijd ware geniën die met hun pakket bedrijven vleugels gegeven hebben, en dat in een tijd dat er niets anders bestond. Een groot standbeeld alstublieft voor de makers van Excel, Lotus 1-2-3 en Works!

Waarom is het zo makkelijk en waarom zijn we er zo aan verslingerd?
Wel, in Excel krijg je een het grote overzicht, het hele plaatje ineens op één scherm en in 1 oogopslag kun je informatie lezen, filteren of in bulk aanpassen. Snel, efficiënt én met een minimum aan inspanningen. Een kolom nummeren? Klik en sleep. Een aantal data aanpassen? Copy-paste. Enzovoort. Quick and not dirty.  En dus makkelijk voor iedereen om te gebruiken én te begrijpen.

Alleen is Excel destijds ontworpen als een ‘rekenblad’ waarop korte maar ook lange en vaak ingewikkelde berekeningen konden uitgewerkt worden. Het gebruik van Excel als een ‘database’ is in feite een vorm van oneigenlijk gebruik. Als we gemakshalve binnen de Microsoft-Familie blijven had diegene die klant- of contactgegevens wil opslaan eigenlijk met Access moeten werken.

Alleen… het prijzige Access kwam niet standaard bij het Office-pakket en toegegeven, Access is géén makkelijk pakket. Het gebruiksgemak van Excel was zo goed dat slechts weinigen Access gebruiken als database.

Bij een omschakeling naar CRM-softwares is dit dan ook voor de gebruikers de allergrootste aanpassing. Het overzicht verdwijnt voor een stuk, bulkaanpassingen doen lukt niet echt eenvoudig en het gaat ook allemaal niet zo snel.

Bestaat er een mogelijkheid om je CRM-informatie in een Excel-omgeving te raadplegen en dus the best of both worlds samen te brengen? Het antwoord is JA!

Zoho CRM, één van de toonaangevende CRM-bouwers is erin geslaagd om een rekenbladomgeving te creëren die er uitziet én op exact dezelfde manier werkt als Excel en Google Sheets. Met 1 klik krijg je de informatie uit je CRM in een werkblad te zien en kun je aanpassen, veranderen, in bulk veranderen én opslaan. Onmiddellijk wordt de aangepaste informatie ook in je CRM-pakket opgenomen.

Wie dus nog twijfelt of wie een zekere verlatingsangst heeft voor zijn Excel-bestanden kan dus op beide oren slapen. Op die manier kun je ook oudere medewerkers die ‘toch zo gewoon waren en zo gemakkelijk vinden om in excel te werken’ meenemen naar de werkmethodes van de 21ste eeuw.

Wil u meer weten of een demo zien van deze uitzonderlijk interessante mogelijkheid?  Vul onderstaand formulier in.  Wij contacteren u dan zo snel mogelijk.

Geef een reactie