Veel softwareleveranciers hebben de mond vol van ‘integraties.’  Als je ze vraagt: “kan uw systeem gekoppeld worden met een andere software,” volgt in nogal wat gevallen het enthousiaste antwoord: “ja, dat kan!”  Nogal vaak – wordt dan verwezen naar platformen als Zapier, of Piesync om een ‘integratie’ te maken.  Maar werkt dat allemaal wel?  Het wordt eenvoudig voorgesteld: trigger activeren in platform 1, informatie doorsturen van veld X naar veld Y in het ander platform, klaar.  Simpel.

Tot zover de theorie.   De realiteit is dat je bij veel van die ‘koppelaars’ moet kiezen uit een aantal standaard-integraties die slechts een beperkt aantal scenario’s bevatten.  Er zijn geen 10 verschillende manieren om via zo’n platform pakweg je e-mailplatform met je CRM te koppelen.  Vaak beperkt die ‘integratie’ zich tot het synchroniseren van voornaam, achternaam, het mailadres en enkele veldjes om wat te segmenteren in je mailinglijsten.  Als je straks ook je informatie met betrekking tot het openen, lezen, klikken op e-mailcampagnes wil kennen, moet je nog steeds terecht in 2 verschillende platformen.  De zogenaamde integratie is helemaal geen integratie, het is vaak slechts niet meer dan een lichte koppeling van enkele gegevens.

Ook over het prijskaartje valt goed na te denken.  Ach, 25 Euro per maand voor die synchronisatie van je contacten naar je e-mailplatform… dat valt van niet hoog.  Maar vaak loopt het bedrag ongemerkt op en wanneer je grondig analyseert en alle kosten van je systeem even op een lijstje gaat zetten, dan kan het resultaat ontluisterend zijn.   Dit is vaak het gevolg wanneer je software gaat kiezen als een soort van kersenpluk, wanneer je de keuze van software enkel en alleen gaat laten afhangen van de intrinsieke kwaliteiten van het softwareplatform zélf.  Vaak wordt voor elke keuze gekeken naar de ‘best of breed’ binnen elke toepassing.

Maar dàt is een erg beperkende blik op de werkelijkheid.  Wanneer je ruimer gaat kijken, wanneer je gaat kijken naar de bijdrage aan waardecreatie van de gekozen software, ga je meer denken vanuit een ‘ecosysteem’ waarbij elke software naast zijn intrinsieke kwaliteiten ook wordt afgewogen op zijn integreerbaarheid met andere platformen.

Je kunt de beste systemen in je bedrijf draaiende hebben, maar wanneer ze niet met elkaar verweven zijn heb je dubbel werk!  Of meer!

Daarnaast is er ook het aspect veiligheid van je gegevens.  Het zou niet de eerste keer zijn dat een medewerker gaat lopen met een excelletje met de klantenlijsten mét hun omzetten omdat er geen koppeling bestaat tussen het boekhoudingssysteem en het klantenbeheerssysteem.  Je gaat dus best bij de keuze van je platform best na hoe je je software gaat koppelen om een maximum aan slagkracht én beveiliging te krijgen.  Op die manier ga je naast een directe winst (een sterker systeem), ook centen sparen aan halfslachtige koppelingen die niet altijd het onderste uit de kan gaan halen.

Bij Zoho bestaat er naast de eigen open API waarbij u koppelingen op maat kunt maken met andere software, ook Zoho Flow.  Zoho Flow (integraal deel van Zoho One) is het eigen koppelplatform van Zoho om linken te leggen met externe platformen.  In dit platform zitten een aantal scenario’s met koppelingen met de meest bekende platformen die u vaak al een flink eind op weg helpen.  Vindt u de koppeling niet?  Dan kunnen we die wellicht voor u maken.

Voor meer info omtrent koppelingen tussen Zoho en andere software of Zoho Flow, contacteer ons via hello@salesbridge.be of vul onderstaand formulier in!

Karl