SalesBridge lanceert SalesMachines en brengt IoT-gegevens binnen in CRM

Het hoeft geen uitleg dat zowat de hele bevolking vandaag via het internet met elkaar verbonden is.  Smartphones, tablets, PC’s, Smart TV’s en game consoles zijn dan ook de toestellen die we spontaan met het internet in verband brengen.  Maar er is méér…  Met de dag worden ook andere, minder zichtbar of minder evidente toestellen via het internet aan elkaar gekoppeld.  Sensoren, meettoestellen, schakelaars,…  allemaal worden het meer en meer ‘slimme toestellen.’

Dat het netwerk van deze ‘slimme toestellen’ of ‘Internet of Things’ – kortweg IoT – groeit mag blijken uit de cijfers en de prognoses: tegen 2020 zal het Internet of Things gekoppeld is het duizelingwekkend aantal van 30 miljard (!) apparaten tellen.  Dat zijn ronduit astronomische cijfers.

De komst van het “Internet of Things” levert een ongeziene bron van gegevens op.  Slimme electriciteitsmeters, gasmeters en sensoren kunnen in alle stilte zorgen voor een set aan gegevens waaruit bijzonder interessante conclusies kunnen getrokken worden.   De zogenaamd “slimme electriciteitsmeter” is hier een goed voorbeeld.  Door constant het verbruik te monitoren kan u als consument weten welke momenten zorgen voor het grootste verbruik in uw woning en kan u makkelijker uw electriciteitsrekening onder controle houden.  De consument wint.

Maar ook voor de leverancier zorgt dit ook voor nieuwe en bijzondere inzichten.  Zo kan hij uit historische gegevens vooruit plannen en weten wanneer en onder welke omstandigheden het verbruik zal pieken.  Op die manier kan ook de energieproductie op voorhand goed ingepland worden.  Zo kunnen investeringen in hernieuwbare energie gebeuren op basis van zuivere feiten en cijfers en niet langer op basis van buikgevoel.

Maar het eindigt niet met data om energieverbruik of -productie te optimaliseren.

Met IoT kan ook uw salesorganisatie bijzondere winsten boeken.  Door op strategische manier toestellen in te zetten voor meting van klantenactiviteit kan u als organisatie pro-actief aan de slag gaan.  Zo kunt u de klantenretentie of klanttevredenheid verhogen door via IoT sneller op (koop)signalen in te zetten.

Zo lanceerde Amazon een tijd geleden de zogenaamde ‘Tide’-button.  Tide is de Amerikaanse tegenhanger van Dash in Europa.  Met deze knop, die u aan uw wasmachine kunt bevestigen, kunt u aangeven dat uw voorraad wasmiddel op is.  Eén druk op de knop volstaat om bij uw volgende bestelling van Amazon een nieuwe voorraad  wasmiddel in te slaan.

Door op de knop te drukken bestelt u in dit geval een nieuwe voorraad Tide, en niet één of ander concurrerend merk.  De concurrentie wordt op die manier een serieuze hak gezet.  Immers, wat weegt er op tegen zo’n gemak van bestelling of levering?  De potentiële “churn” die Tide zou kunnen overkomen door een prijzenoorlog in retail wordt hier volledig teniet gedaan door de inbreng van IoT.

Een impulsaankoop op het winkelpunt wordt hier vermeden.  De investering in de knop is door de beperkte kost relatief snel terugverdiend én zorgt bovendien voor een ongekende visuele baken en dat in het huis van de consument zelf!  (Afbeelding: Amazon / Marketing Land)  Welke marketeer droomde hier niet van?

Een ander voorbeeld:  wie dit scenario leest herkent het ongetwijfeld!

Dat dit niet zomaar uit de lucht gegrepen is mogen blijken uit volgend nieuwsitem van eerder dit jaar (Bron: Nieuwsblad.be)

Eigenlijk zou dit niet eens te hoeven gebeuren.  Met een slimme tanksensor ervoor kunnen zorgen dat de leverancier pro-actief kan reageren zodat hij zijn eigen klanten beter zou kunnen bedienen.

Méér nog, hij zou zijn klanten kunnen voorstellen om bij lage mazoutprijzen de tank bij te vullen zodat ook hij zijn routings en bezettingen kan  optimaliseren.

Geen vervelende pieken meer en klanten die zonder brandstof vallen, betere marges, lagere kosten.

Een IoT-sensor meet het volume aan brandstof in een mazouttank en stuurt 4 keer per dag een volumemeting door naar de klant, die via een app op zijn smartphone het dagelijkse verbruik kan meten.  De leverancier van de brandstof (die ook de sensor installeerde) krijgt eveneens zicht de volumemetingen door en kan nu dus pro-actief, op basis van het gemiddelde verbruik en het resterende volume in de tank een voorstel doen om de tank te vullen.

Zonder brandstof vallen bij koude periodes waarbij uw klant naar een andere leverancier overloopt omdat u niet snel genoeg kunt leveren wanneer iedereen ineens zonder brandstof dreigt te vallen is er dus zo niet meer bij.

Het ultieme scenario hier zou zelfs een shift in het businessmodel kunnen zijn.  Dan verandert de houding van de huidige mazoutleverancier zich meer naar een partnership met de klant.   Hij levert dan ‘brandstof as a service.’  Dit betekent dat je een radicaal anders businessmodel krijgt.

Het simpele toestelletje is dus méér dan een sensor en kan op zakelijk vlak behoorlijk revolutionaire gevolgen veroorzaken.  Is dit een ver-van-mijn-bed-verhaal?  Helemaal niet!  Het toestel bestaat!

Wil u de revolutionaire gevolgen of mogelijkheden voor uw onderneming kennen?  Volg dan vanaf nu al het nieuws rond IoT en Sales via ons nieuw project “SalesMachines. ”  U vindt er alles over terug op www.salesmachines.be

Meer info?  Stuur ons een mailtje op hello@salesbridge.be of bel ons op 059 790 530.

 

Karl