Als salesmanager of ondernemer klinkt het bekend in de oren: ‘het zit in de pipeline!’ Op zo’n moment bekruipt me het idee dat ik graag wel eens in de pipeline zou willen kijken, want als ik hoor wat daar zoal in zit, dan zou ik de koning te rijk zijn. Want vaak is het wel zo dat heel wat salesdeals hangende zijn en klopt het ook wel dat sommige klanten interesse toonden maar nog niet tot een beslissing gekomen zijn. Vaak informeren ze zich nog even, beraden ze, tellen ze hun centen. Dit is de fase waarin je de klant als een vis aan het aas voelt knagen. Je dobber beweegt wel wat, maar de vis hangt nog niet aan de haak. Het is de fase van voorzichtig oordelen, niet te vroeg en zeker niet te laat toeslaan.
Zicht op de salespipeline is nochtans een relatief eenvoudig gegeven.
Alles begint met een goed inzicht in de customer journey, de weg die de klant aflegt van zijn eerste contactname tot het sluiten van de deal of de koop. Op die weg liggen enkele belangrijke mijlpalen. Welke die mijlpalen dat zijn is voor elke onderneming anders. Voor het ene bedrijf begint de pipeline van zodra een potentiële klant de showroom bezoekt, voor het andere van zodra de klant een formulier invult…
Deze fase kennen en vooral herkennen is de eerste stap. Als u deze in kaart hebt gebracht kunt u overgaan naar het koppelen van individuele klantgegevens aan elke fase. Welke klant nam recent met uw bedrijf contact? Wie bezocht de showroom? Hebben we de gegevens? Wat vond de potentiële klant interessant en wat niet? Wat is zijn budget? Van waar komt hij? Al deze losse elementen kunt u in 1 beweging netjes aan elkaar koppelen. Vroeger – en vandaag uiteraard ook nog – deden vele bedrijven beroep op een excell-bestandje om alle informatie bij te houden. Alleen is Excell bijzonder stug als het over dergelijke info gaat en zijn analyses uit verschillende invalshoeken bijzonder moeilijk.
CRM heeft hiermee de minste moeite.
Eén van de meest gebruiksvriendelijke paketten in de markt is Teamleader. Dit online pakket geeft u de sleutels om de gegevens van elke klant of prospect in een overzichtelijke tabel bij te houden én bij de houden in welke fase van het verkoopstraject deze klant of prospect zich bevindt. Op die manier krijgt u – alvast voor uw onderneming – een goed zicht op wat er écht in de pipeline zit en niet op wat men u wil doen geloven.
Met CRM kunt u kaf van koren scheiden. Want alleen de échte cijfers houden stand.
Hebt u CRM nodig?
Als het antwoord op meer dan 2 van onderstaande vragen negatief is, is het tijd voor een gesprek!
– Ik kan op éénder welk moment van de dag of week exact zeggen hoeveel mijn sales verkochten
– Ik kan op éénder welk moment van de dag of week exact zeggen hoeveel openstaande offertes mijn onderneming heeft en hoeveel deze waard zijn
– Ik kan exact aangeven hoe lang het duurt vooraleer een prospect bij mij klant wordt
– Ik weet exact hoeveel een nieuwe klant mij gemiddeld opbrengt
– Ik weet exact hoeveel een nieuwe lead of klantencontact me kost
Meer dan 2 maal nee? Contacteer ConversionZ!