De markt van de online marketing wordt beheerst door het concept van CPC of ‘cost per click.’ Dankzij Google kan een adverteerder bezoekers naar zijn website brengen tegen een bepaalde prijs per click. In de oude school ging het er heel anders aan toe. Daar betaalde je een bepaalde prijs CPM. CPM staat voor Coût Par Mille of kost per 1000 keer dat je advertentie of banner getoond wordt.
Adwords was bij de start een ware revolutie voor de advertentiemarkt. Intussen is Adwords gemeengoed geworden en kan je perfect adverteren op maat van jouw budget én in de regio’s waar je het wil. Bovendien kan je ervoor zorgen dat jouw bedrijf enkel maar gevonden wordt op dié sleutelwoorden die voor jou belangrijk zijn.
Is dàt niet geweldig? Natuurlijk! Bovendien voorziet Google je in alle mogelijke gratis tools om het surfgedrag van de bezoekers aan een website te meten. Die tools luisteren naar de naam Google Analytics en Google Webmaster Tools. En hier knelt het schoentje. Te vaak hebben adverteerders of online marketeers de neiging hier de kar voor het paard te spannen. Ze hebben dan de neiging in eerste instantie en alléén maar te gaan kijken in Google Analytics om te zien hoe en van waar de bezoekers op hun website komen. De klanten die spontaan of die via andere kanalen naar de winkel komen vallen hier al volledig buiten beeld!
Je kunt de adverteerders natuurlijk niet helemaal ongelijk geven. Daar waar je de meeste bezoekers aan je website vindt, zal – wellicht – ook het zwaartepunt liggen in je verkopen. Wellicht, maar toch… Google Analytics geeft je maar de helft van het totale verhaal. Bovendien: niet alle bezoekers aan je site zijn ook je kopers of prospecten. Het is dus naast deze – uiteraard schitterende – bron van informatie van een cruciaal belang te weten van waar je klanten of je prospecten daadwerkelijk komen.
Nemen we het voorbeeld van een fictieve retailer van de firma ‘Devisch’ in Gent. De firma Devisch is gespecialiseerd in materiaal voor de hengelsport. Meneer Devisch zal uit zijn Google Analytics die aan zijn website gekoppeld is, wellicht wel kunnen vaststellen dat het gros van zijn bezoekers van over heel Oost-Vlaanderen komen. De conclusie zou kunnen zijn dat meneer Devisch Google Adwords zal inzetten over heel de provincie. Goed idee? Ja, maar…
Als meneer Devisch even verder gaat kijken naar zijn eigen klantenportefeuille (als hij natuurlijk de gegevens van zijn klanten goed bijhoudt), zal hij vaststellen dat hij helemaal geen klanten heeft in de regio van Oudenaarde en de Vlaamse Ardennen. Er bevindt zich een heuse ‘blinde vlek’ op de oost vlaamse kaart! De reden hiervoor is dat in Oudenaarde de firma ‘Paelinck’ gevestigd is, sedert jaren een taaie concurrent van meneer Devisch. Zijn investeringen in Google Adwords in die streek leveren hem dus wel bezoekers aan zijn website, maar géén nieuwe klanten!
Wat zijn in dit geval de opties van meneer Devisch? Kort door de bocht zou je kunnen stellen dat hij zijn budget voor Google Adwords kan optimaliseren door niet in te zetten op de regio waar meneer Paelinck actief is. Een andere optie is hier wél te blijven kiezen voor Google Adwords, maar dan met een iets agressiever commercieel aanbod, of door extra in te zetten op banners en/of e-mailmarketing. Als je het zo bekijkt krijg je meer diepgang in je aanpak. Dat kan de doeltreffendheid van je marketinginspanningen alleen maar ten goede komen.
Een online strategie uitbouwen via Adwords is dus enkel mogelijk als je er de extra dimensie van je eigen klantenportfolio aan toevoegt. Met een goed CRM-pakket is zoiets een koud kunstje.
Méér nog: CRM is in een doelmatige marketingaanpak een NOODZAAK. (Lees ook ‘lose the sight, lose the fight.)
Met CRM krijg je in een handomdraai een totaalbeeld én een detailbeeld van wie je klanten zijn, wie je trouwe klanten zijn en van waar ze komen, hoeveel ze spenderen, hoe vaak ze kopen.
Die informatie is onontbeerlijk als je een goede ‘plaatsbeschrijving’ of ‘foto’ wil maken van je onderneming en om aan (online) marketing wil beginnen.
CRM hoeft hierbij niet onnodig moeilijk, ingewikkeld of duur te zijn. Met de basisversie van Zoho kun je vandaag als KMO in Vlaanderen al een heel eind op weg om je klantendatabase en facturatie te beheren. Kiezen voor CRM is het paard voor de kar spannen door eerst te kijken naar wat de situatie is. Door eerst een grondplan te tekenen alvorens te bouwen. Dit, en enkel dit, is de beste garantie op marketingsucces. Wil je graag meer weten? Contacteer ons via hello@salesbridge.be of vul onderstaand formulier in!