Volg jij de 'Koninklijke Route' in jouw verkoopgesprekken?

Volg jij de 'Koninklijke Route' in jouw verkoopgesprekken?

De “Koninklijke Route” houdt in dat we in communicatie geen zijwegen inslaan en dat we ons meteen naar het hoogste doel gaan richten.

Het houdt in dat de volgorde waarin we mensen in een boodschap gaan betrekken goed overwogen moet zijn.

Vergelijk het met de aankondiging van een huwelijk.

Eerst de ouders en grootouders, dan pas de andere mensen in het nieuws betrekken.  Het op een andere wijze doen zou als onbetamelijk kunnen beschouwd worden.

Een goede verkoper volgt in zijn communicatie steevast die Koninklijke Route.

De vraag rijst daarbij: hoe weet je wie betrokken is in de aankoopbeslissing bij jouw klant?  En als je dat al weet… weten jouw collega’s dat dan ook?

Daar hebben we in Zoho CRM een handigheid voor!

In de verkoopsrapportering kun je immers alle betrokkenen aanduiden én hun specifieke rol in het beslissingsproces aangeven.  Zo vermijd je dat je de verkeerde persoon gaat aanspreken, erger nog: je gaat aan tafel met een niet-beslisser waarna het onvermijdelijke volgt… je verliest de verkoop.

In Zoho CRM gaat dat als volgt:

Je maakt voor je klant of potentiële klant een zogenaamde ‘opportunity’ aan (afhankelijk van de taalinstellingen in je systeem zal eventueel de naam ‘deal’ of ‘potential’ gebruikt worden).  In ons onderstaande voorbeeld maakten we voor onze klant een potential van 10.000 EUR die zich in de fase van de eerste contactronde bevindt.  Het is dus een verse kans om tegen het eind van de maand een mooie verkoop te regelen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vervolgens klik je in de linkerkolom bij ‘Contact Roles.’  Er gaat nu een nieuw scherm open waarin je bij de diverse contactpersonen bij je klant kunt aanduiden welke hun specifieke rol is in de ‘potential.’  Zijn niet alle contacten betrokken?  Dan vink je niet aan in de linkerkolom.  Op onderstaande schermafbeelding is het meteen duidelijk.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer je nu de rollen opslaat zul je netjes in het overzicht van je potential alle betrokkenen zien staan.  Klaar!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zo sla je nooit meer de bal mis wanneer je in gesprek gaat met je klant.  Bovendien weet nu meteen ook heel jouw interne organisatie wie betrokken is en op welke manier.  Handig te weten wanneer je klant belt en je afwezig bent!

Wil je graag meer weten over andere manieren waarop jij sneller en efficiënter aan de slag kunt met Zoho?  Contacteer ons dan via onderstaand formulier of bel ons op +32 59 790 530 of mail ons op hello@salesbridge.be