Het gaat dan toch echt gebeuren. In Nederland gaat vanaf 1 juli 2021 een nieuwe telecomwet in voege die ongevraagd klanten bellen verbiedt. Gedaan dus met irritante ongevraagde telefoontjes tijdens het avondeten. De gewijzigde wet geldt vandaag enkel voor business to consumer. In business to business kan het in Nederland nog wel.
Wat verandert er?
- Cold calling wordt verboden. Bedrijven en organisaties mogen klanten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid alleen nog bellen als zij daar expliciet toestemming voor hebben gegeven (opt in).
- Ook telemarketing gericht op bestaande klanten wordt beperkt: u mag hen slechts gedurende een beperkte tijd bellen. Deze periode wordt bepaald door zelfregulering. Na deze maximumperiode moeten zij toestemming geven.
- U mag niet meer bellen met een privé-nummer, uw telefoonnummer moet altijd zichtbaar zijn als u belt.
Voor wie zijn deze veranderingen?
- telemarketingbedrijven
- ondernemers die gebruik maken van telemarketing
- ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid (aan de ontvangende zijde)
Het is duidelijk dat de Nederlandse wetgever hiermee een punt wil zetten achter deze opdringerige manier van ‘verkopen’. Vooralsnog is het toepassingsgebied enkel voor de consumentenmarkt voorzien, maar vaak vloeien dergelijke beperkingen ook door naar B2B.
Maar… waarom zou de Nederlandse overheid zoveel moeite moeten doen om dit te verbieden? En by the way… in België bestaat er ook zoiets als de ‘Bel-me-niet-lijst’. Moeten we dus überhaupt schrik hebben van deze beperkingen?
Immers:
- De conversieratio’s van deze methode zijn zeer laag
- De meerderheid van de doelgroep reageert uiterst negatief
- Wetgevend werk zal deze methode sterk aan banden leggen – wat hiermee ook bewezen is
- Verkopers hebben doorgaans een gloeiende hekel aan cold calling
Het antwoord is hier ondubbelzinnig: nee, u hoeft geen schrik te hebben, maar u zult zich wel moeten aanpassen. U zult een andere methode moeten aannemen én u zult technisch moeten uitgerust zijn om de switch te maken.
In ons volgende webinar op dinsdag 20 juli om 10:00 uur leggen we u graag uit hoe u in deze context te werk kunt gaan. We baseren ons hiervoor op enkele best-practices uit de markt.
Klik nu op onderstaande registratielink om je in te schrijven voor dit gratis webinar.