Urchin Tracking Module (UTM) parameters zijn vijf varianten van URL-parameters die door marketeers worden gebruikt om de effectiviteit van online marketingcampagnes over verkeersbronnen en publicatiemedia te volgen. Ze werden geïntroduceerd door Google Analytics’ voorganger Urchin en worden bijgevolg out-of-the-box ondersteund door Google Analytics.
De parameters kunnen door analyse-instrumenten worden ontleed en gebruikt om rapporten te vullen.
UTM-parameters in een URL identificeren de dus marketingcampagne die verkeer naar een specifieke website verwijst. Om de relevante UTM-parameters te definiëren en aan de gepaste URL’s toe te voegen, gebruiken marketeers gewoonlijk eenvoudige, op spreadsheets gebaseerde of geautomatiseerde UTM-buildertools, waaronder de Google Analytics URL Builder voor websites.
Wanneer een hyperlink wordt gevolgd die een URL met UTM-parameters bevat, interpreteert de webanalysesoftware van de bestemmingswebsite de parameterinformatie en schrijft deze toe aan de browsersessie op de website en de sessies daarna tot het venster voor campagnetoewijzing is verstreken (standaard zes maanden in Google Analytics).
Er bestaan 5 courant gebruikte UTM-parameters die je in eender welke volgorde kunt gebruiken in de URL’s.
Parameter |
Doel |
Voorbeeld |
utm_source |
Geeft aan welke site het verkeer heeft verzonden, en is een verplichte parameter. |
utm_source=google |
utm_medium |
Geeft aan welk type link werd gebruikt, zoals kosten per klik of e-mail. |
utm_medium=cpc |
utm_campaign |
Geeft een specifieke productpromotie of strategische campagne aan. |
utm_campaign=lente_actie |
utm_term |
Identificeert zoektermen. |
utm_term=nike+loopschoenen |
utm_content |
Identificeert waarop specifiek werd geklikt om de gebruiker naar de site te brengen, zoals een banneradvertentie of een tekstlink. Het wordt vaak gebruikt voor A/B-tests en op inhoud gerichte advertenties. |
utm_content=logolink of utm_content=textlink |
Als we Zoho CRM gebruiken om UTM-gegevens te verzamelen, wordt dit een lead-beheersplatform, waarmee we op eenvoudige wijze leadgegevens kunnen verzamelen en opvolgacties kunnen uitvoeren met het verkoopteam.
Als de marketingafdeling bovendien meer aandacht wil besteden aan leadbeheer door “Doelen” in Google Analytics in te stellen en te meten voor de diverse campagnes, moeten we opmerken dat leadbeheer met behulp van UTM-parameters een tweeledig proces wordt, aangezien informatie zowel in een CRM-platform als in Google Analytics wordt verzameld.
Het is dus mogelijk om voor elke campagne leadinformatie uit beide bronnen correleren en te interpreteren, en op basis van analyses de juiste vervolgacties ondernemen.
In Zoho CRM kunnen we conversies van de impressies laten berekenen, d.w.z. nagaan hoeveel leadimpressies door een bepaalde campagne werden geconverteerd naar verkopen. Deze informatie kan worden geanalyseerd met behulp van uitgebreide grafieken.
Bovendien kunt u met CRM de kwaliteit van leads analyseren door aan elke lead “Scores” toe te kennen met behulp van voorwaardelijke logica. Met deze informatie kunt u bepalen welk campagneformaat het beste kan worden gebruikt, op welke leeftijdsgroepen u zich het beste kunt richten, welk social media-platform het meeste bereik heeft, enzovoort.
Met behulp van al deze gecorreleerde informatie kunt u de volgende stap zetten en uw verkoopteam contact laten opnemen met veelbelovende leads/klanten.
Wil je er alles over te weten komen? Wil je dit ook in uw eigen Zoho-account?
Vul dan onderstaand formulier in! Wij nemen contact met u op!