Waar moet je vooral op letten als je nadenkt over CRM. Ervaringen hebben aangetoond dat bijzondere aandacht voor enkele simpele, maar erg belangrijke do’s en don’ts de slaagkans van jouw CRM-aanpak grondig verhoogt.
1) Probeer nooit een CRM-systeem te installeren zonder een gezonde en op winst ingestelde strategie uit te werken. Die strategie moet erop gericht zijn de verkoopsprocessen aan de ‘business-zijde’ van je onderneming in kaart te brengen en te verbeteren. De huidige toestand gewoon automatiseren zal een niet-optimale situatie nooit doen keren.
2) De weerstand van de medewerkers tegenover CRM-systemen is één van de belangrijkste redenen waarom CRM-projecten falen. De reden: een gebrek aan betrokkenheid en schrik voor het ‘alziende oog.’ Te vaak wordt CRM (soms terecht) gezien als een puur controlemiddel. Salesmensen, marketing en management zullen hun gedrag enkel en alleen dan aanpassen als ze volledig gemotiveerd worden door de winst die ze uit het gebruik van het systeem kunnen halen. Die winst kan bestaan uit een winst in tijd, in efficiency en in de beheersing van de klantenportefeuille.
Daarom is het van cruciaal belang dat je je medewerkers ten volle betrekt in de ontwikkeling van je CRM-plannen én bij de uitrol van je CRM-software. Gewoon wat training geven over het pakket alvorens je ‘live’ gaat met je software volstaat dus hoegenaamd niet. Iedereen moet – in zekere mate – ‘aan boord’ zijn vanaf de eerste denkoefeningen zodat alle bezorgdheden, angsten en ideeën de nodige aandacht krijgen.
3) De data die je in je CRM onderbrengt moeten up-to-date én relevant zijn. Wil je van je CRM een vergaarbak maken van data waar je écht niets mee gaat doen? Dan creëer je voor jezelf een ‘impotent’ systeem. In tegenstelling tot in de ‘old school’ kun je vandaag data halen uit elke touch-point, uit élk contact met de klant, uit ERP, uit excell-sheets, e-mailsystemen, je website,…
4) Deze data moet je op een oordeelkundige wijze zien onder te brengen in je CRM-software. Bedenk dat je CRM-database als een “tuin” moet beheerd worden: regelmatig wieden (data zuiver zetten en dubbels uitfilteren) – dode bomen verwijderen (te oude of foute data wegdoen) en aanplanten (nieuwe gegevens toevoegen om de business te doen groeien).
5) Wees bewust dat CRM-software niet per sé eentje van de “grote namen” hoeft te zijn. In veel gevallen heb je met een basispakket (er bestaan zelfs enkele gratis startpaketten die je later kunt opbouwen en uitbouwen) voor één of enkele gebruikers voldoende power om te starten.
6) In een economie die heel wat power en groei uit het internet haalt, lijkt het niet meer dan evident dat je CRM-software naadloos gekoppeld is met je website. Zorg dus voor een automatische link met CRM als je een informatieformulier op je website plaatst. Op die manier krijg je alle info netjes op 1 plek binnen. Later kunnen die basisgegevens van je potentiële klant netjes verrijkt worden met de gegevens die je door de tijd heen bewaart én kun je vanuit 1 plek rechtstreeks met je klant communiceren.
Conclusie: Een goed geplande en uitgevoerde CRM-setup kan een bedrijf grondig veranderen en een enorm voordeel opleveren ten opzichte van de concurrentie. Als het niet goed aangepakt wordt en de oude structuren omzet in “automatische oude structuren” krijg je een pure geldverspilling.
Wil jij het ook grondig aanpakken? Contacteer ons!