Wie ooit op Booking.com of Tripadvisor een hotel boekte of de website bezocht weet het: na je bezoek of je zoektocht op deze sites krijg je enkele uren na je bezoek al een opvolgmailtje met – hoe kan het ook anders – promoties en meer informatie over net dat hotel of die bestemming die je op de website bezocht. Magic? Nee. Rocket Science? Niet meer. Enkel voor de grote websites / spelers? Nu zeker niet meer. Want hier is Zoho CRM.
Via Zoho CRM bestaat de mogelijkheid om een intensief traject van zogenaamd ‘Lead Nurturing’ te doen. Vrij vertaald komt lead nurturing neer op stapsgewijs potentiele klanten informeren omtrent bepaalde topics die hen zouden kunnen interesseren én via een reeks automatische processen op die interesses inspelen door gerichte boodschappen te sturen.
Vergelijken we het even met hoe een goede verkoper in een dealership van een automerk aan de slag gaat. Een potentiële klant komt binnen. De goede verkoper laat even zien dat hij er is en laat dan de klant even rustig zijn gang gaan in de showroom. Vanop een afstand zal de goede verkoper discreet toezien. Wanneer de potentiële klant bovengemiddeld bij een bepaald model blijft staan kan de verkoper concluderen dat de interesse voor dat specifieke model / budget een goede fit is voor de potentiële klant. Het is dan nog een kwestie van het verkoopsverhaal te enten op deze specifieke situatie. De kans dat in deze situatie verkocht wordt is vele keren groter dan wanneer de verkoper met gladde praatjes iets probeert te verkopen waarin de klant geen enkele interesse vertoont.
Een goed lead nurturing proces doet net hetzelfde, maar dan online én geautomatiseerd.
Stel, u bent een bedrijf dat industriële machines verkoopt en u wil prospecteren minder tijdsrovend en geldverslindend maken. Dan kunt u naar een lijst van potentiële klanten een wervende boodschap sturen met in de e-mail een identifier die aangeeft wie de mail heeft geopend én / of wie op de mail heeft geklikt op bepaalde links. Stel dat uw potentiële klant een mail over product X heeft geopend en daarna op de link van product A heeft geklikt, dan zou enkele dagen later automatisch een nieuwe mail over product A kunnen volgen.
Hoe meer uw klant opent en klikt, hoe duidelijker de interesse! Dit is een signaal voor uw verkopers! In plaats van de eerste stap in de communicatie te zijn via koude prospectie, zal uw verkoper nu de rol spelen van de expert die inspeelt op de bewezen interesse van de klant: immers: u wéét dat de klant interesse in uw boodschappen had!
Is dit niet de rol die de meeste sales met plezier willen aannemen, liever dan hele dagen cold calls te doen?
Uiteraard.
Zoho heeft de functionaliteit hiervoor uitgebreid en een aantal ijzersterke nieuwe features werden toegevoegd:
- Follow-up emails
- Automatische “Trigger Actions”
- Edit, Stop, of Delete emails
- Email statistieken
Follow-up emails
Het wordt mogelijk om op basis van mass-emails follow-up emails te versturen. Die kunnen gepland worden om uitgestuurd te worden binnen bepaalde periode, of u kunt de mails laten vertrekken wanneer de mail werd verzonden of geopend. Bovendien kan u criteria bepalen voor die specifieke ontvangers waarvoor u de flow niet wenst te automatiseren.
In onderstaand screenshot wordt een follow-up email aangemaakt voor klanten die een specifieke mail hebben geopend én werden additionele criteria toegevoegd waardoor klanten – in dit geval in Seattle – deze mail niet zullen krijgen.
Automatische “Trigger actions”
U krijgt nu ook de mogelijkheid om waneer uw (potentiele) klant een bepaalde mail opent of aanklikt automatisch een aantal gevolgen te voorzien in uw CRM-gegevens. Zo kan een veld geupdated worden (bijvoorbeeld bij bepaalde interesses), kan een opvolgingstaak aangemaakt worden, of kan automatisch een telefoongesprek ingepland worden. Segmentatie wordt hiermee easy-peasy en uw sales krijgen interessante leads automatisch in hun agenda of op hun bellijstje! Wow!
Edit, Stop of Delete emails.
In het overzicht op de samenvattende pagina “Mass Email Overzicht” kunt u een lijst terugvinden van alle geplande mails, de verzonden mails en de gestopte emails.
(i) Geplande emails.
De mass emails en de op opvolgmails die voor latere verzending zijn ingepland kunt u hier terugvinden. Indien u een email aanpast binnen de 15 minuten voor de verzending, dan zal deze mail automatisch verhuizen naar de lijst van de gestopte emails. Een mass email verwijderen zorgt er ook voor dat de automatische opvolgmails verwijderd worden.
(ii) Verzonden emails.
De emails die u hebt verstuurd kunt u hier terugvinden. U kunt ervoor kiezen om deze te verwijderen indien u dit wenst. Indien een mass email werd verstuurd en de follow-up email nog niet, dan kan deze aangepast worden zodat deze vooralsnog ook wordt verstuurd. In dezelfde pagina vindt u alle statistieken over de verzonden emails: open-rate, bounce-rate, geopend, geklikt,…
(iii) Gestopte emails.
Emails die niet werden verzonden vindt u terug in de lijst van de gestopte emails. Deze mails kunnen gewijzigd, opgestart of verwijderd worden. Een gestopte mail verwijderen, verwijdert meteen ook de follow-up emails die hiermee verband houden.
Email Statistieken
U vindt een uitgebreide statistiek terug op de samenvattingspagina van een verzonden email. De statistieken zullen u een inzicht geven in het aantal verzonden mails, het aantal geopende, geklikte en bounced mails. Door op de cijfers zelf te klikken krijgt u een detail van de ontvangers. Check even het screenshot hieronder:
Wil u leadnurturing voor uw eigen salesafdeling? Hebt u het ook gehad met koude prospectie? Dan hebben wij een antwoord voor u klaar. Stuur ons een mail op hello@salesbridge.be, bel ons op 02 5881 881 of vul onderstaand formulier in.
Meer info en technische details vindt u ook op de Zoho-website op volgende pagina: https://zcms.zohocorp.com/crm/help/emails/mass/mail/unification.html