Wanneer een klant in een lange tijd van ‘radiostilte’ zit – vaak omdat de relatie duurzaam lijkt en het lijkt alsof alles goed verloopt in de samenwerking tussen klant en bedrijf, is een tussentijds telefoongesprek om de stilte te doorbreken essentieel. Het adagium: ‘geen nieuws, goed nieuws’ is een misvatting van jewelste. Misschien hebt u al eens meegemaakt dat u – door, na een lange stilte, te bellen met een klant die jarenlang actief was en netjes zijn facturen betaalde – te horen kregen dat de klant gesprekken was aangegaan met een concurrent omdat zij meer input van u verwachtten? Geen nieuws is dan de voorbode van slecht nieuws: uw klant loopt over naar een concurrent. Pijnlijk, maar perfect te vermijden!
Plan dus zeker bijtijds een telefoongesprek in met al uw klanten. Sterker is nog dat u de klant vooraf laat weten wannéér u hem gaat bellen. Een sterke mail om dit aan te kondigen is hierbij een uitstekend hulpmiddel, maar dan moet u uw gesprek natuurlijk ook effectief doen… anders gaat u af als een gieter. Doet u alles goed, dan komt u nog sterker als partner bij uw klant binnen. U moet natuurlijk ook iets te vertellen hebben. Zorg daarom voor een stevig uitgebouwd belscript waarin u de structuur vastlegt waarin u het gesprek wil gaan sturen. Zorg ook voor sterke vragen, immers: wie de meest intelligente vraag stelt, domineert het gesprek.
Een goed CRM-systeem van waaruit u mooie gepersonaliseerde mails kunt sturen, waarin u telefoongesprekken kunt plannen, én waarin u herinneringen kunt instellen kan u hierbij helpen. Niet élk CRM-systeem is hiertoe in staat. Met Zoho CRM wordt dit alles erg eenvoudig.
Wil u weten hoe? Contacteer ons via hello@salesbridge.be of vul onderstaand formulier in!