U bent verslaafd aan 'Vanity Metrics!'

Jawel.  U bent verslaafd.  Dat is niet zo vreemd.  Van tieners tot ondernemers, we hebben het allemaal wel een beetje zitten.

Vanity Metrics zijn de cijfertjes die het aantal likes en volgers van uw Twitter of Facebook-account weergeven.

Vanity Metrics geven ons een goed gevoel, en geven ons de illusie dat we geliefd zijn.  Maar meer dan een fata morgana is het vaak niet.  Het aantal volgers of likers mag dan wel een gevoel van populariteit geven, de cijfers staan in geen enkel geval garant voor zakelijk succes!

Vanity Metrics zijn geen aanduiding van zakelijk succes!

Denk even terug aan uw studententijd.  Is de praeses van uw studentenclub, of de populairste deelneemster aan een missverkiezing vandaag een succesvolle CEO?  Het zou kunnen, maar de kans er eerder klein.  Een populariteitswedstrijd is geen indicator voor succes.  Het aantal likes op een facebookpagina staat in geen enkele verhouding tot het aantal klanten die de betreffende onderneming heeft.  Een pagina met enkele duizenden likes mag dan wel “succesvol” lijken, hoge cijfers op Facebook zijn geen reflectie van het succes voor een KMO.

Zeker als het over marketing gaat is kwaliteit veel belangrijker dan quantiteit.  Wie uw pagina volgt, wie uw website bezoekt is véél belangrijker dan hoeveel mensen dat doen.  En wat nog belangrijker is: hoeveel die mensen in uw business spenderen.

Vanity Metrics zijn een Fata Morgana!

Heel wat KMO’s spenderen vandaag behoorlijk wat centen aan Likes en Volgers om hun ‘naamsbekendheid’ te verhogen.  Alleen garandeert niets dat dat ook effectief gebeurt.  Weinig – of zelfs géén enkele – van die likes of voglers zal ooit bij u een betalende klant worden.  U bent dus geld aan het verkwisten.  De 100 EUR per maand die u aan likes of volgers spendeert zou u beter investeren in datgene wat veel beter rendeert: doelgerichte advertising en CRM.

Het is beter van 300 likes op uw pagina te hebben van mensen waar de kans dat ze klant worden groot is, dan 3.000 mensen die nooit klant zullen worden maar die u een goed gevoel geven omdat u veel Facebookduimpjes op uw site hebt!

Stop dus met tijd en geld verliezen.

KMO’s moeten er zich van bewust zijn dat je best alle energie kunt steken in datgene wat écht resultaten geeft.   Vanity Metrics die u er alleen goed doen uitzien op Facebook of Twitter zijn een verspilling van tijd, energie én geld.  KMO’s bestaan bij de gratie van hun klanten en hun lokaal netwerk.  Elke vorm van focus op datgene wat niet aan uw business bijdraagt is een fout waartegen heel wat ondernemers zondigen.  Daarom is het van belang te weten wat uw onderneming doet groeien, te weten wie uw klanten zijn, van waar ze komen en wat hen interesseert.

Het centrale element in dit verhaal is CRM.

CRM helpt u te weten wie uw klanten zijn en van waar ze komen.  U leert hoe trouw ze zijn, wat hen interesseert en wat niet.  Zorg dus voor een koppeling tussen uw communicatiekanalen en CRM en kom alles te weten over de drijfveren van de klant.  Het hoeft daarom niet allemaal hopeloos ingewikkeld of duur te zijn!  U hebt al een volwaardig CRM-systeem vanaf 300 EUR per jaar!

Wil u weten hoe?  Contacteer ons!

Geef een antwoord